Mono je skriveni prvak Europe
Business | Jasenka Pejaković

Mono je skriveni prvak Europe

Saturday, Apr 18, 2020 • 2 min read
Europsko istraživanje svrstalo je Mono u ugledno društvo svjetskih i europskih lidera u svojim branšama.

IEDC Poslovna škola menadžmenta u Bledu i CEEMAN (Međunarodna udruga za razvoj menadžmenta u dinamičnim društvima) uz pomoć Europske banke za obnovu i razvoj, provele su i objavile rezultate istraživanja “skrivenih prvaka” na području srednje, istočne i jugoistočne Europe - svrstavši time Mono u ugledno društvo svjetskih i europskih lidera u svojim branšama.

Pojam “hidden champions” (u prijevodu “skriveni prvaci” ili “skriveni šampioni”) skovao je ugledni njemački ekonomski teoretičar Hermann Simon 1996. godine, istraživajući razloge velike konkurentnosti Njemačke na svjetskom tržištu. Simon ovim pojmom opisuje vrlo uspješne male i srednje tvrtke koje mogu imati značajnu ulogu u gospodarskom razvoju i inovacijama zemlje. Da bi zaslužile titulu “skrivenog prvaka”, tvrtke moraju zadovoljiti nekoliko strogih kriterija definiranih prema Simonu.

Skriveni prvaci:

  • tržišni su lideri (broj 1 ili 2) u svojemu području na globalnoj razini ili na području europskog kontinenta,
  • prihodi im ne prelaze milijardu američkih dolara,
  • unatoč uspjehu, široj javnosti nisu toliko poznati,
  • vrlo su konkurentni na svojim tržištima, bilježe stalni rast u prethodnom desetljeću te imaju iznadprosječne stope inovacija,
  • posluju najmanje pet godina.

Mono je, između ostaloga, drugi globalni lider u upravljanju procesom registracije lijekova u farmaceutskoj industriji sa svojim softverom i skupom alata Mono eCTD Office (electronic Common Technical Document). Već godinama smo pri vrhu popisa hrvatskih ICT izvoznika. Naša partnerska mreža obuhvaća tvrtke i prodajne predstavnike u SAD-u, Irskoj, Belgiji, Rumunjskoj, Poljskoj, Jordanu, Australiji…

Istraživanje u 22 države

“Skriveni prvaci” obuhvaćeni istraživanjem identificirani su u osam industrija: proizvodnja; informacije i komunikacije; stručne, znanstvene i tehničke djelatnosti; poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo; prijevoz i skladištenje; građevina; trgovina; umjetnost, zabava i rekreacija. Na popisu skrivenih prvaka uz Mono su se, od hrvatskih tvrtki, pronašle još tvrtke Genos i [Dok-Ing] (https://www.dok-ing.hr/), dok je Alius Group-Pharmalogger naznačen kao potencijalni “skriveni prvak”.

Screenshot Screenshot iz istraživanja

Istraživanje je obuhvatilo 145 tvrtki, a provedeno je u 22 države tijekom 2018. i 2019. godine: Albaniji, Bjelorusiji, Bosni i Hercegovini, Bugarskoj, Estoniji, Mađarskoj, Kazahstanu, Kosovu, Latviji, Litvi, Moldaviji, Crnoj Gori, Makedoniji, Poljskoj, Rumunjskoj, Rusiji, Srbiji, Slovačkoj, Sloveniji, Turskoj, Ukrajini i Hrvatskoj.

Nastavak je to istraživanja provedenoga 2017., a incijalno pokrenutoga 2011. godine (prema uzoru na Simonovo prvo istraživanje za Njemačku). Cilj je bio istražiti rast i današnji razvoj status “skrivenih prvaka” utvrđenih u studiji iz 2011. godine te utvrditi i analizirati karakteristike novih “skrivenih prvaka” u srednjoj, istočnoj i jugoistočnoj Europi. Istraživanje su provodili istraživački timovi sastavljeni od uglednih znanstvenika i profesora u svakoj zemlji.

Poduzetnički mindset, inovacije, agilnost, ljudi

Istraživanje je pokazalo da sve “skrivene prvake” odlikuju sljedeće zajedničke karakteristike:

  • globalno djelovanje i lokalni utjecaj (iako se većina tvrki ne nalazi u glavnom gradu države i većinom su izvozno orijentirane, imaju ključnu ulogu u razvoju lokalnog okruženja - zapošljavaju lokalnu radnu snagu, stipendiraju mlade talente, provode značajne društvene akcije),
  • izvozna orijentiranost (drže poziciju broj 1 ili 2 na regionalnom ili globalnom tržištu),
  • fokusiranost na klijente (važnost uspostavljanja i održavanja bliskih i dugoročnih odnosa s klijentima),
  • dobro zaokružene usluge i složena korisnička rješenja,
  • kvaliteta i stalne inovacije (inovacije proizvoda, znatna ulaganja u istraživanje i razvoj vlastitih procesa i poslovnih modela),
  • agilnost, efikasnost, brzina (fleksibilnost, lean management, scrum methodologije i drugi agilni pristupi),
  • poduzetnički mindset (od start-up-a i obiteljskog poduzeća do tržišnog lidera),
  • zaposlenici kao partneri (sve su tvrtke rekle da su im ljudi najveće bogatstvo, zapošljavaju profesionalce u području).

Čitava publikacija “Updated survey of “hidden champions” in central, eastern and south-eastern Europe” dostupna je na mrežnim stranicama Europske banke za obnovu i razvoj.